Doprava a vrácení zboží
I.- Úvodní ustanovení
Práva kupujícího z vadného plnění (dále jen "reklamace") musí být vždy uplatněna v souladu s tímto reklamačním řádem. Záležitosti tímto reklamační řádem neupravené se řídí právním řádem České republiky. Prodávající seznámí kupujícího s tímto reklamačním řádem vhodným způsobem a na žádost kupujícího mu jej předá v textové podobě. Tento reklamační řád je v souladu se zákonem č. 89/2012 Sb. Občanský zákoník a zákonem č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele ve znění.
II. - Prodávající neodpovídá za vady v těchto případech
- je-li vada je na věci v době převzetí a pro takovou vadu je sjednána sleva z kupní ceny,
- jde-li o zboží použité a vada odpovídá míře používání nebo opotřebení, které mělo zboží při převzetí kupujícím,
- vada vznikla na věci opotřebením způsobeným obvyklým užíváním, nebo vyplývá-li to z povahy věci (např. uplynutím životnosti),
- je způsobena kupujícím a vznikla nesprávným užíváním, skladováním, nesprávnou údržbou, zásahem kupujícího či mechanickým poškozením,
- vada vznikla v důsledku vnější události mimo vliv prodávajícího.
III. - Uplatnění reklamace
Kupující má právo uplatnit reklamaci u prodávajícího, v kterékoliv
jeho provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment
prodávaného zboží, případně i v jeho sídle nebo místě podnikání.
Prodávající zabezpečuje přítomnost pracovníka pověřeného přijímat
reklamace po celou provozní dobu. Reklamaci lze rovněž uplatnit u osoby,
která je k tomu určena v potvrzení, které prodávající kupujícímu vydal,
na účtence či v záručním listě, je-li určená osoba v místě
prodávajícího nebo v místě kupujícímu bližším.
Kupující je povinen
prokázat, že mu náleží právo uplatnit reklamaci, zejména doložit datum
koupě, a to buď předložením prodejního dokladu, potvrzení o povinnostech
prodávajícího z vadného plnění záručního listu, popř. jiným věrohodným
způsobem. Kupující není oprávněn uplatnit reklamaci na vadu, která byla
vytýkána již v minulosti, pokud na ni byla poskytnuta přiměřená sleva z
kupní ceny.
Pokud by uplatnění práva z vad mělo spotřebiteli činit
značné obtíže, zejména proto, že věc není možné dopravit do místa
uplatnění reklamace běžným způsobem či se jedná o zboží, které je
zamontované či součástí nemovitosti, posoudí prodávající vadu po dohodě s
kupujícím buď na místě, nebo jiným způsobem. Kupující je v takovém
případě povinen poskytnout prodávajícímu potřebnou součinnost.
IV. - Lhůta pro uplatnění práv
Kupující může svá práva z vadného plnění uplatnit ve lhůtě 24 měsíců,
při prodeji spotřebního zboží, od převzetí zboží. U použitého zboží lze
lhůtu pro uplatnění práv z vadného plnění zkrátit na 12 měsíců, takové
zkrácení lhůty vyznačí prodávající v potvrzení o povinnostech z vadného
plnění nebo na prodejním dokladu. U prodeje krmiv je lhůta na uplatnění
práva z vadného plnění 3 týdny. Po uplynutí lhůty nelze právo z vad u
prodávajícího uplatnit, ledaže se smluvní strany dohodnou jinak nebo
prodávající či výrobce poskytne zvláštní záruku za jakost nad rámec jeho
zákonných povinností.
Kupující svá práva z vadného plnění uplatní
bez zbytečného odkladu poté, co zjistí, že na zboží je vada. Prodávající
neodpovídá za zvětšení rozsahu poškození, pokud kupující zboží užívá,
ačkoliv o vadě ví. Uplatní-li kupující vůči prodávajícímu vadu
oprávněně, neběží lhůta pro uplatnění práv z vadného plnění po dobu, po
kterou je zboží v opravě a kupující je nemůže užívat.
Kupující bere
na vědomí, že v případě výměny zboží v rámci vyřízení reklamace neběží
nová lhůta pro uplatnění práv z vadného plnění. Lhůta skončí 24 měsíců u
spotřebního zboží a 3 týdny u krmiv od převzetí po koupi reklamovaného
zboží.
Lhůtu k uplatnění práv z vad nelze považovat za stanovení
životnosti zboží, ta se liší s ohledem na vlastnosti výrobku, jeho
údržbu a správnost a intenzitu užívání nebo dohodu mezi kupujícím a
prodávajícím.
Je – li na prodávané věci, jejím obalu nebo návodu k ní
připojeném vyznačena v souladu se zvláštními právními předpisy lhůta k
použití věci, skončí doba uplynutím této lhůty.
V. - Vyřízení reklamace
Prodávající je povinen o reklamaci rozhodnout ihned, ve složitějších
případech do tří pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba
potřebná k odbornému posouzení vady. Prodávající je povinen vydat
kupujícímu písemné potvrzení, ve kterém uvede datum a místo uplatnění
reklamace, charakteristiku vytýkané vady, kupujícím požadovaný způsob
vyřízení reklamace a způsob jakým bude kupující informován o jejím
vyřízení. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez
zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace,
pokud se prodávající s kupujícím nedohodne na delší lhůtě. Marné
uplynutí této lhůty se považuje za podstatné porušení smlouvy. Způsob
vyřízení reklamace a dobu jejího trvání je prodávající povinen
kupujícímu písemně potvrdit. Kupující není oprávněn bez souhlasu
prodávajícího měnit jednou zvolený způsob vyřízení reklamace vyjma
situace, kdy jím zvolený způsob řešení není možno vůbec nebo včas
uskutečnit.
Kupující je povinen převzít si reklamované zboží do 30
dnů ode dne, kdy měla být reklamace nejpozději vyřízena, po této době je
prodávající oprávněn účtovat si přiměřené skladné či zboží svépomocně
prodat na účet kupujícího. O tomto postupu musí prodávající kupujícího
předem upozornit a poskytnout mu přiměřenou dodatečnou lhůtu k převzetí
zboží.
VI. - Jakost při převzetí
Prodávající prohlašuje, že zboží předává kupujícímu v souladu s ustanovením § 2161 občanského zákoníku, tedy:
- zboží má vlastnosti, které si kupující s prodávajícím ujednali, a chybí-li ujednání, takové vlastnosti, které prodávající nebo výrobce popsal nebo které kupující očekával s ohledem na povahu zboží a na základě reklamy jimi prováděné,
- zboží se hodí k účelu, který pro její použití prodávající uvádí nebo ke kterému se věc tohoto druhu obvykle používá,
- zboží je věc v odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti a
- zboží vyhovuje požadavkům právních předpisů.
V případě, že zboží při převzetí kupujícím neodpovídá výše uvedeným
požadavkům, má kupující právo na dodání nového zboží bez vad, pokud to
není vzhledem k povaze věci nepřiměřené. Pokud se vada týká pouze
součásti věci, může kupující požadovat jen výměnu součásti; není-li to
možné, může odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení kupní ceny v plné
výši. Je-li to však vzhledem k povaze vady neúměrné, zejména lze-li vadu
odstranit bez zbytečného odkladu, má kupující právo na bezplatné
odstranění vady.
Neodstoupí-li kupující od smlouvy nebo neuplatní-li
právo na dodání nového zboží bez vad, na výměnu jeho součásti nebo na
opravu, může požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny. Kupující má právo
na přiměřenou slevu i v případě, že mu prodávající nemůže dodat nové
zboží bez vad, vyměnit jeho součást nebo zboží opravit, jakož i v
případě, že prodávající nezjedná nápravu v přiměřené době nebo že by
zjednání nápravy spotřebiteli působilo značné obtíže.
Projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí.
VII. - Odpovědnost prodávajícího za vadu,
která je podstatným a nepodstatným porušením smlouvy
Odpovědnost prodávajícího za vady, které jsou podstatným nebo
nepodstatným porušením smlouvy, se použije na vady zboží vzniklé v době
24 měsíců u spotřebního zboží, u krmiv 3 týdny od převzetí, a to pro
vady, u kterých se neuplatní odpovědnost za jakost při převzetí podle
čl. VI. . Vada je považována za podstatné porušení smlouvy v případě,
kdy by kupující smlouvu neuzavřel v případě, že by vadu při uzavírání
smlouvy předvídal, v ostatních případech se jedná o vadu, která není
podstatným porušením smlouvy.
Je-li vada podstatným porušením
smlouvy, má kupující dle své volby právo na dodání nové věci, opravu,
přiměřenou slevu nebo na odstoupení od smlouvy (s právem na vrácení
kupní ceny v plné výši). Je-li vada nepodstatným porušením smlouvy, má
kupující právo na odstranění vady nebo přiměřenou slevu.
Právo na
dodání nové bezvadné věci, výměnu součásti, slevu z ceny nebo odstoupení
od smlouvy má kupující bez ohledu na charakter vady, pokud nemůže věc
řádně užívat pro opakovaný výskyt vady po opravě nebo pro větší počet
vad.
VIII. - Náklady reklamace a řešení sporů
Je-li reklamace uznána za oprávněnou, má kupující právo na úhradu
účelně vynaložených nákladů spojených s uplatněním svého práva.
V
případě, že prodávající reklamaci zamítne jako neoprávněnou, může se
kupující, nebo po dohodě s prodávajícím obě strany, obrátit na soudního
znalce z oboru a vyžádat si zpracování nezávislého odborného posouzení
vady.
Nedojde-li k dohodě mezi kupujícím a prodávajícím, může se
kupující obracet na existující systémy mimosoudních řešení
spotřebitelských sporů zejména na systém www.vasestiznosti.cz, případně
na příslušný soud.
IX. - Smluvní záruka za jakost
Poskytl-li prodávající nad rámec svých zákonných povinností záruku za jakost, její uplatnění se řídí tímto reklamačním řádem, pokud potvrzení o povinnostech prodávajícího z vadného plnění (záruční list) nebo smlouva nestanoví něco jiného.
Tento reklamační řád je účinný od 1. ledna 2022.